tisdag 20 november 2012

Förunderligt bra topplistekandidat!

State of Wonder av Ann Patchett
Jag har bara läst Någon vakar i natten av Patchett tidigare och tyckte den var bra, men ingen himlastormande läsupplevelse. Så såg jag att Snowflake hyllade, för att inte säga tokhyllade, Ann Patchett och klickade i ett klokt ögonblick hem State of Wonder. Åh vilken njutning att läsa! Jag slukades fullkomligt upp av Marinas historia. Hennes omskakande resa från tryggheten på labbet i USA till Amazonas fuktiga farliga djungel, hennes möten med den fanatiska forskaren Annick Swenson och Lakashi-folket som inte talar ett ord engelska. Det är inte så lite vibbar av Barbara Kingsolvers Giftträdets bibel (underbar!) och Joseph Conrads Mörkrets hjärta (fantastisk!), men det är en alldeles egen röst som talar och ett alldeles eget fantastiskt välskrivet äventyr med många bottnar som utspelar sig. Snowflakes recension är så bra, och hennes länk till ytterligare en recension likaså, att jag helt enkelt nöjer mig med denna slutkläm: Läs den! Allvarligt - läs den!

Inga kommentarer: